Close menu
 
Favoriet Ondernemen

Floriade mikt nu op grote publiek

  • Richard Smit
Reuters

Vijfhonderd schoolreisjes naar Venlo. Een stoet klassen trekt naar de wereldtentoonstelling over tuinbouw, die woensdag officieel wordt geopend en vanaf donderdag voor publiek toegankelijk is.

Het draait er om bloemen en vooral groenten, waar kinderen meestal niet reuzedol op zijn. Maar op de 66 hectare van de Floriade zijn er het komende halfjaar voor zulk jong volk volop activiteiten.

'Onze tuinbouw op een voetstuk'

Na de vorige editie, tien jaar geleden in de Haarlemmermeer, besloot de organisatie het over een andere boeg te gooien. De vakbezoekers, pakweg 10% van het totaal, zijn niet meer de hoofddoelgroep. Dit jaar is gemikt op gezinnen met jonge kinderen.

‘Onze tuinbouw staat in het buitenland op een voetstuk, maar in Nederland moet je dat nog uitleggen’, zegt voorzitter Nico Koomen van de Nationale Tuinbouwraad. ‘De sector komt nu alleen in het nieuws als er iets aan de hand is.’ Denk aan de Ehec-crisis of aan zwaar en vies werk.

Jongelui interesseren

De tuinbouwraad, eigenaar van het Floriade-merk, wil daar verandering in brengen. ‘Mijn generatie, ik ben zestiger, komt wel. Maar we moeten er ook in slagen jongelui te interesseren voor de tuinbouw. Het is niet alleen heel zwaar werk. Je kunt er ook terecht als technicus, ICT’er of marketeer.’

Dus kunnen kinderen op zoek naar de koning van de jungle of in een kabelbaan van ruim een kilometer stappen. Duizelen bij een 3D-film en de tuin beleven als een bij. Of naar het openluchttheater waar iedere dag optredens zijn, van de Bachvereniging tot Rowwen Hèze.

Floriade goed marketingsinstrument

De popularisering komt niet uit de lucht vallen. De vorige Floriade liep uit op een teleurstelling. Toen kwamen er geen drie maar slechts twee miljoen bezoekers. De exploitatie bleef in de min, al berekende Rabobank later dat de regio rond Hoofddorp er op langere termijn wel wat aan overhoudt.

De sector is ervan overtuigd dat de Floriade nog steeds een goed marketinginstrument is voor de tuinbouw. Alleen de aanloop ernaartoe levert al veel aandacht op. ‘Ik heb een perslijst van China tot Australië’, zegt Robert Bouten van de Floriade-organisatie. Zeker nadat de Amerikaanse zender CNN de Floriade had opgenomen in de top tien van meest gewilde bestemmingen voor dit jaar.

Conservatiever begroot

De Floriade is het grootste publieksevenement van Nederland en mikt op twee miljoen bezoekers. Daarvan komt 40% naar verwachting uit Nederland, 40% uit Duitsland en de rest uit andere landen. Om zich te vergapen aan een recordaantal van veertig inzendingen uit het buitenland, en negentig uit eigen land.

Deze keer is conservatiever begroot door de organisatie, die het financiële risico draagt. Van de begroting van €85 mln komt €15 mln van de regiogemeenten, €15 mln van de provincie en €40 mln uit kaartjesverkoop en horeca-inkomsten. De resterende €10 mln komt van sponsors, waarvan €6 mln van Rabobank.

Floriade-truck

De promotiemachine snort al een tijdje. De afgelopen drie jaar is er veel aan gedaan om te zorgen dat touroperators de bestemming in hun reizen opnemen. Een speciale Floriade-truck reisde evenementen als de Huishoudbeurs af. En op tv en radio komen inmiddels de reclames voor het evenement al voorbij.

De zoektocht naar sponsors is bemoeilijkt door de economische crisis. ‘Wij hadden er voor de uitstraling liever twee hoofdsponsors bij gehad’, zegt Bert van Wanrooij van Rabobank. ‘Bij de vorige Floriade waren we te weinig betrokken. We wilden best weer sponsoren, maar dan moeten we er wel wat aan hebben.’

Stimulering van de economie in de regio

Hij doelt op stimulering van de economie in de regio. Rabobank verwacht €225 mln tot €280 mln extra omzet voor het bedrijfsleven en een opsteker van €160 mln voor de regio. De tuinbouwtentoonstelling laat een duurzaam bedrijventerrein achter, Venlo GreenPark, waar Rabobank klanten aan over hoopt te houden. Verder organiseert de bank veel zakelijke evenementen en klantarrangementen op de Floriade: tot nu toe 165 met zo’n 12.000 mensen.

‘Tien jaar geleden’, zegt Van Wanrooij, ‘was de Floriade een leuke tuinententoonstelling. Wij hadden zelf als inzending een huis waar je een euro aan jezelf kon overmaken. Kun je je dat nog voorstellen?’ Nu staat er een spraakmakend paviljoen: een tien meter hoge halve wereldbol.

Zakelijke kant meer uitgewerkt

De zakelijke kant is veel meer uitgewerkt, zegt Koomen van Nationale Tuinbouwraad. ‘Dat hebben we in het verleden laten liggen, waardoor rendement voor de regio teloorgaat.’ Hij wijst erop dat presidenten uit Turkije, Mexico en China naar de Floriade komen. ‘Die nemen allemaal weer handelsdelegaties mee.’

Voor de tuinbouwraad is de Floriade geslaagd als bezoekers naar huis gaan met het idee dat tuinbouw te maken heeft met gezonde voeding, een groene omgeving, innovatieve kennis, menselijk welzijn en groene motor voor de Nederlandse economie. Zo is het terrein ook ontworpen, zegt John Boon van Arcadis, dat het terrein ontwikkelde en uitwerkte van weiland tot de opening. Een klus van minstens €40 mln. Met twintig tot zestig mensen van Arcadis en landschaparchitect Copijn zijn in een bestaand bos vijf werelden aangelegd.

Venlo bracht in 2002 bid uit

‘De Villa Flora, een groot glazen gebouw dat zal blijven staan en energie opbrengt, laat duurzame technieken uit de tuinbouw die in de rest van de samenleving maar niet willen doordringen’, zegt Boon. Zoals een vergistingstank die vaste stoffen uit het toilet en snoeiafval vergist.

Venlo, het tweede tuinbouwgebied in Nederland, bracht in 2002 al een bid uit. De andere kandidaten haakten af. Voor de komende editie, in 2022, zijn er zeven kandidaten. ‘Die moeten straks vaker dan één keer in de tien jaar pieken’, zegt Koomen.

Bron: FD
 
Reageer als eerste op dit bericht!

Bel gratis met 0800 - 666 666 7 voor hulp met inloggen