Close menu
 
Favoriet Techblog

'Afscheid nemen van Sony was pijnlijk'

  • Johan Leupen

Ericsson, een van de grootste makers van telecomapparatuur ter wereld, heeft voor het eerst in zijn geschiedenis definitief zijn handen afgetrokken van de consumentenmarkt.

Zijn partnerschap met Sony voor het maken van smartphone-mobieltjes is sinds eind vorig jaar ontbonden. Ericsson laat die moeizame markt nu over aan Sony, om zich te kunnen storten op de zakelijke markt voor IT-diensten via 'de cloud'.

Strategiehoofd Doug Gilstrap is op het Mobile World Congress in Barcelona en legt uit waarom die wereld veel beter bij zijn bedrijf past dan het maken van mobieltjes. 

Er doken vorig jaar al vroeg berichten op over een mogelijke scheiding tussen u en Sony. Wilde u al langer van elkaar af?

'Er is vooral veel speculatie geweest in de pers, maar dat er conflicten tussen ons zouden zijn geweest is niet waar. Wij zijn qua kasstroom altijd in de zwarte cijfers gebleven en we gaan op een amicale manier uiteen. Afscheid nemen van Sony was pijnlijk. Bij de oprichting van onze joint venture was het logisch dat wij Sony zouden aanvullen op technologievlak, terwijl zij de consumentenkennis inbrachten. Maar dat is inmiddels eeuwen geleden. Het werd ons vorig jaar meer en meer duidelijk dat het logischer was dat deze business geleid zou worden vanuit de consumentenkant. Sony heeft daar de meest logische fit met zijn Playstation-spelcomputers en zijn televisiebusiness. Wij gaan ons nu volledig op de zakelijke markt richten, maar dat was al voor 95% van onze omzet het geval. Wij wensen Sony het allerbeste toe.'

Heeft u zich met Sony Ericsson voldoende kunnen onderscheiden op de smartphone-markt? U heeft net als andere fabrikanten op het Android-platform van Google gegokt.

'Ik denk van wel. Natuurlijk hadden we meer marktaandeel gewild, maar dat wil je altijd. Je onderscheidt je bijvoorbeeld met je eigen besturingssysteem zoals Apple dat doet. Heb je dat niet dan moet je opvallen op het gebied van de snelste processoren, de mooiste schermen. Je moet de grenzen blijven opzoeken.'

Het lijkt tegenwoordig dat er nog weinig ruimte in de markt is voor andere spelers, nu Samsung en Apple zo overheersend zijn geworden.

'Dat valt wel mee. Wij houden van de competitiviteit van de markt, het is gezonde concurrentie. En de markt kan binnen de korste keren weer nieuwe kansen bieden voor spelers van buitenaf. Ik verwacht dat dat de komende jaren zo blijft.' 

Nu stort Ericsson zich op IT-dienstverlening via 'de cloud'. Andere spelers zoals Cisco, Amazon en HP zijn daar al jaren actief. Wat is uw niche?

'Het probleem met dienstverlening via afgelegen datacenters die verspreid zijn over verschillende landen, is dat de verbinding tussen de klant en zijn data veel te traag wordt. Er zitten teveel schakels tussen in het huidige landschap, en dat maakt dat de huidige spelers zoals Amazon niet kunnen garanderen dat de servers 100% van de tijd beschikbaar zijn voor hun klanten. Kijk maar naar de grote stroringen die Amazon de laatste tijd heeft gehad. Men kan de garanties niet geven omdat men geen eigenaar is van alle schakels. Het resultaat van de traagheid is dat klanten afgeschrikt raken.'

'Ericsson kan die garanties wel bieden omdat wij die schakels wel allemaal in huis hebben. Wij verdienen onze kost met het beheren van die netwerken, wij zorgen ervoor dat de data overal mobiel beschikbaar is. Wij maken alle componenten zelf, van de modems, de serverapparatuur tot de routers, en wij kunnen die de kortste route van a naar b garanderen door alles optimaal op elkaar aan te sluiten.'

U gaat uw diensten alleen aanbieden aan telecomaanbieders. Waarom verkoopt u die niet rechtstreeks aan de eindgebruiker, de zakelijike klant?

'Denk alleen al aan de kosten die er komen kijken bij het opzetten van dat soort verkoopkanalen. Wij zijn het beste in het beheren van het internet, en dat blijven wij doen. We gaan nu alleen zorgen dat onze partners, de telecomaanbieders, meer diensten kunnen aanbieden aan hun klanten, bijvoorbeeld dataopslag in combinatie met andere diensten zoals de zakelijke software van Google of Microsoft. Dat kan prima naast elkaar. Wij helpen onze aanbieders om meer aan hun klanten te verkopen.'

Hoeveel investeringsruimte maakt u vrij voor deze nieuwe strategie?

'De budgetten zijn vertrouwelijk, maar wij geven jaarlijks 15% van onze omzet uit aan R&D. Ga er maar van uit dat een groot deel terecht komt bij de ontwikkeling van nieuwe cloud-diensten.'  

Bron: FD
 
Reageer als eerste op dit bericht!

Bel gratis met 0800 - 666 666 7 voor hulp met inloggen